(Hoofdmenu)->Beheer->Correspondentiesjablonen->Sjablonen
maken / bijwerken |
Sjablonen en sjabloonlijsten
Inleiding
Het
programma heeft uitgebreide mogelijkheden voor het bijhouden van
correspondentie. Brieven en documenten kunnen worden geïmporteerd of aangemaakt aan
de hand van een sjabloon. Alle correspondentie wordt opgeslagen onder het
bedrijf, de contactpersoon, de medewerker van uw eigen bedrijf die het document
heeft aangemaakt en eventueel het project. Op deze manier zijn alle documenten
gemakkelijk terug te vinden. Ook is er de mogelijkheid om documenten op te
slaan als besprekingsverslag. In dit geval kan het document
tegelijkertijd aan verschillende projecten, bedrijven medewerkers etc. gehangen
worden.
We
onderscheiden de volgende documentsoorten:
Documentsoort |
bevat lijst |
|
Aanmaning |
Ja |
Worden
gebruikt bij het genereren van aanmaningen. |
Abonnement |
Ja |
Facturen
voor abonnementen. |
Balans |
Ja |
Sjabloon
voor het printen van de balans. Wordt niet gebruikt als normale
correspondentie (d.w.z. heeft geen geadresseerde en wordt dus ook niet in de
database opgeslagen). |
Besprekingsverslag |
Nee |
Geen
normale correspondentie. Besprekingsverslag
kan aan meer dan één bedrijf, medewerker, project etc. gekoppeld worden. |
Brief |
Nee |
Normale
brief. |
E-mail |
Nee |
Hier zijn
geen sjablonen van. E-mails worden zonder sjabloon aangemaakt in Outlook®.
Wel wordt automatisch het e-mailadres ingevuld indien aanwezig. |
Factuur |
Ja |
Facturen
voor projecten en losse facturen. |
Fax |
Nee |
Net als normale
brief maar met de layout van een fax. |
Geïmporteerd
document |
Nee |
Hier zijn
uiteraard geen sjablonen van. |
Inkoopbon |
Nee |
Inkoopbonnen
worden gekoppeld aan kostenposten
voor projecten. |
Offerte |
Ja |
Offertebrieven voor projecten. |
Orderfactuur |
Ja |
Voor
facturatie op basis van artikelen. Te gebruiken bij orders.
Kan ook bij kassaverkoop gebruikt worden. |
Orderofferte/inkoopbon |
Ja |
Voor
offerte en inkoopbon op basis van artikelen. Te gebruiken bij orders. |
Pakbon |
Ja |
Voor orders |
Magazijnbon |
Ja |
Voor orders |
Voor het
maken van nieuwe correspondentie gebruiken we sjablonen. Dit zijn Word®
documenten met een eigen opmaak en samenvoegvelden (mailmerge velden). Bij het maken
van het document worden op de plaats van de samenvoegvelden gegevens uit de
database ingevuld (bijvoorbeeld naam- en adresgegevens). Hierna wordt het
document geopend en kunt u uw tekst typen. Alle vaste gegevens als adres,
bedrijfsnaam maar bijvoorbeeld ook uw eigen doorkiesnummer zijn dan al
ingevuld. Voor het gebruik van mailmerge in Word® (Extra->Brieven en
verzendlijsten->Afdruk samenvoegen) wordt u verwezen naar de documentatie
van Word®.
Bij
facturen, balanssjablonen, offertes etc. is er sprake
Gebruik
De
sjablonen en lijsten vindt u bij:
(Hoofdmenu)->Beheer->Correspondentiesjablonen. Klik op de knop bij 1 in
plaatje 1. U komt dan bij plaatje 2.
Plaatje 1: Sjablonen
Sjablonen |
|
1 |
Hiermee
opent u de sjabloon in Word®. |
2 |
Hiermee
kunt u de sjabloon zichtbaar maken voor andere gebruikers. Wanneer u hier
alles leeg laat is de sjabloon voor iedereen beschikbaar. |
3 |
Nieuwe
sjabloon maken. |
4 |
Sjabloon
verwijderen. |
5 |
Sjabloon
op de geselecteerde regel kopiëren. |
6 |
Naam
sjabloon wijzigen. |
7 |
Zelfde
werking als knop 1. Werkt op de geselecteerde regel. |
U ziet hoe
hier in Word® samenvoegvelden worden toegevoegd. Samenvoegvelden die beginnen
met: LIJST_ zijn factuurlijsten die via
tabblad factuurlijsten zijn aangemaakt. Op de plaats van het samenvoegveld
{{LIJST_standaardfactuur}} komt dus in het samengevoegde document de lijst met
specificaties, bedragen, BTW en Totaal te staan!
De velden
die beginnen met TRANSPORT_ kunnen
gebruikt worden in de kop- en voettekst van het document. Deze velden geven
tekst en bedrag voor de tussentijdse optelling van de bedragen wanneer de
factuur uit meer pagina’s bestaat.
In Word 2007 vindt u de
samenvoegvelden via tabblad: ‘Mailings’ knop: ‘Insert Merge field’ of:
‘Samenvoegveld toevoegen’. Zie 1 in plaatje 2 hieronder.
Plaatje 2: Factuursjablonen bewerken
Bij tabblad
factuurlijsten hebben we nu één van de lijsten geopend d.m.v. de groene knoppen
links. Iedere regel tussen twee dollartekens vertegenwoordigt een bepaald soort
regel in de factuurlijst (zie tabel hieronder). Alle bewerkingen die u in Word®
kunt doen zijn toegestaan mits u tussen de dollartekens blijft!
Plaatje 3: Factuursjabloonlijst
bewerken
Soorten regels in factuurlijst |
Alleen bij projecten |
|
Eerste
regel |
Eerste
regel boven de lijst. Hier komen nog geen bedragen in voor. |
|
Hoofdregel
onverdicht normaal |
Wanneer
bij projecten (tabblad
calculatie) is gekozen voor onverdicht weergeven wordt deze regel
gebruikt voor het weergeven van de tekst die bij de hoofdregel is ingevuld. Samenvoegveld
bedrag_verdicht kan hier ook worden gebruikt en geeft dan het totaal van de
subregels weer. Deze regel is voor hoofdregels die onder ‘normaal’ vallen. |
Ja |
Hoofdregel
onverdicht percentages |
Deze regel
is voor onverdichte hoofdregels die onder ‘percentage’ vallen. |
Ja |
Hoofdregel
onverdicht nacalculatie |
Deze
regel is voor onverdichte hoofdregels die onder ‘nacalculatie’ vallen. |
Ja |
Hoofdregel
verdicht normaal |
Wanneer
bij projecten (tabblad
calculatie) is gekozen voor verdicht weergeven wordt deze regel gebruikt
voor het weergeven van de tekst die bij de hoofdregel is ingevuld.
Samenvoegveld bedrag_verdicht kan hier ook worden gebruikt en geeft dan het
totaal van de subregels weer. Deze regel is voor hoofdregels die onder
‘normaal’ vallen. Voor
facturatie buiten de projecten wordt altijd deze regel gebruikt! |
|
Hoofdregel
verdicht percentages |
Deze regel
is voor verdichte hoofdregels die onder ‘percentage’ vallen. |
Ja |
Hoofdregel
verdicht nacalculatie |
Deze
regel is voor verdichte hoofdregels die onder ‘nacalculatie’ vallen. |
Ja |
Specificatieregel
uren |
Specificatieregel
die valt onder een onverdichte hoofdregel. Deze regel is voor posten die
onder ‘uren’ vallen. Gebruik hier samenvoegveld ‘bedrag’. |
Ja |
Specificatieregel
uren nacalculatie |
Deze
regel is voor posten die onder ‘uren nacalculatie’ vallen. |
Ja |
Specificatieregel
kilometers |
Deze
regel is voor posten die onder ‘kilometers’ vallen. |
Ja |
Specificatieregel
kosten |
Deze
regel is voor posten die onder ‘kosten’ vallen. |
Ja |
Specificatieregel
kosten nacalculatie |
Deze regel
is voor posten die onder ‘kosten nacalculatie’ vallen. |
Ja |
Specificatieregel
extra posten |
Deze
regel is voor posten die onder ‘extra posten’ vallen. |
Ja |
Specificatieregel
extra posten nacalculatie |
Deze regel
is voor posten die onder ‘extra posten nacalculatie’ vallen. |
Ja |
Specificatieregel
percentages |
Deze
regel is voor posten die onder ‘percentages’ vallen. |
Ja |
Subtotalen |
Subtotalen
waarover percentage moet worden berekend. Wordt boven de percentageregels
afgedrukt. |
Ja |
Subtotalen
ex. BTW |
Subtotalen
waarover BTW moet worden berekend. Wordt boven BTW regels afgedrukt. Voor BTW
hoog, laag en vrij. |
|
BTW |
BTW bedrag.
Voor BTW hoog, laag en vrij. |
|
Totalen |
Totaalbedrag.
Onderste regel van de lijst. |
|
|
|
|
|
Voor lijsten bij balans, aanmaning
etc. is uiteraard een andere indeling van toepassing. Uit de tekst en de meegeleverde
voorbeeldlijsten blijkt de functie van de regels. |
Opmerkingen
Wanneer u
regels uit lijsten wilt weglaten kunt u alle tekst tussen de dollartekens
geheel verwijderen (de dollartekens zelf moeten dan wel blijven staan!).
Hiermee kunt u bijvoorbeeld facturen maken waarin alleen BTW en eindtotaal
wordt afgedrukt.
Als
basissjabloon voor alle documenten in Pap wordt een apart sjabloondocument
gebruikt genaamd ‘Mailmerge.dot’. Het bestand ‘Normal.dot’ wordt dus door Pap
niet als standaardsjabloon gebruikt! Normaal gesproken bevindt het bestand
‘Mailmerge.dot’ zich in de map: ‘C:\Program files\Pap\Template’. Dus wanneer u
voor de opmaak van uw documenten opmaakstijlen wilt definiëren past u
‘Mailmerge.dot’ aan.