Tabblad kosten |
Inkoop kosten en voorraadverkoop op projecten
Bij tabblad
kosten kunnen we alle uitgaven kwijt die niet onder de door het eigen bedrijf
gemaakte uren vallen (nl: externe kosten en gebruik
U kunt bij tabblad 'kosten' direct kosten en voorraadmutaties invoeren zoals hieronder beschreven. U kunt echter ook inkoop en voorraadmutaties invoeren via tabblad 'materialen' (zie aldaar).
Externe kosten
Zie
hiervoor het bovenste paneel in plaatje 1. Kosten worden geboekt op een kostengroep (dit is een
specificatieregel bij tabblad calculatie),
kostensoort (dit zijn de categorieën
die bij systeeminstellingen zijn
ingevuld) en een bedrijf (de
crediteur of leverancier). Daarnaast krijgt een kostenpost een begroot bedrag mee dat later bij het inboeken van de inkoopfactuur kan worden
vergeleken met het werkelijk gefactureerde bedrag.
Na invoeren
Uiteindelijk
moeten alle kostenposten worden afgesloten
(anders kan het project niet worden afgesloten) door middel
Verkoop uit voorraad
Wanneer
voor een project bijvoorbeeld benodigde materialen uit eigen voorraad moeten
worden doorberekend kan dit via het onderste paneel in plaatje 1. Bij het
invullen wordt gecontroleerd op het aanwezig zijn
In het
eerste voorbeeld willen we 2,5 emmers muurverf uit eigen voorraad in het
project doorberekenen. Hiertoe klikken we op de knop bij 7. We vullen het
invoerscherm in tot en met ‘hoeveelheid’.
Hierna rekent het systeem een verkoopprijs uit. Deze prijs kan direct daarna
worden aangepast indien gewenst. Let op: Afhankelijk van de manier waarop de voorraad voor het gekozen artikel wordt bijgehouden is het mogelijk dat het veld 'hoeveelheid' op nul springt wanneer er geen voorraad van het artikel aanwezig is op de gekozen datum (voorraad als subadministratie in het grootboek). Bij deze manier van invoeren wordt geen filiaalvoorraad bijgehouden.
Na invullen sluiten we het invoerscherm en
komen we bij plaatje 2.
Plaatje 1: Voorraadverkoop
Tabblad Kosten |
|
Knop 1 |
Nieuwe
kostenpost aanmaken. |
Knop 2 |
Geselecteerde
kostenpost verwijderen (indien nog niet doorgeboekt/afgesloten). |
Knop 3 |
Geselecteerde
kostenpost bekijken. |
Knop 4 |
Inkoopbon
maken/bekijken voor geselecteerde kostenpost. |
Knop 5 |
Geselecteerde
kostenpost afsluiten en doorboeken als inkooppost in de boekhouding. |
Knop 6 |
Overzicht
printen. |
Knop 7 |
Nieuwe
voorraadverkoop invoeren. |
Knop 8 |
Geselecteerde
voorraadverkooppost annuleren door tegenboeking. |
Knop 9 |
Overzicht
printen. |
Snelmenu
(rechtermuisknop) |
In het
snelmenu |
Plaatje 2: Voorraadverkoop is
ingevoerd.
Nu voeren
we externe kosten in. We klikken op knop
Plaatje 3: Externe kosten invoeren.
Zoals
eerder vermeld moeten uiteindelijk na levering door de leverancier en ont
We voeren
nu nog een kostenpost in (zie ‘vervolgtraject’ in plaatje 4) om te illustreren
hoe een inkoopbon wordt gemaakt. We klikken daarvoor op de knop bij 1
(inkoopbon maken/bekijken). In dit geval bestond de contactpersoon ‘Opdam’ bij
bedrijf ‘Opdam’ nog niet. We hebben daarom in het veld bij ‘Geadresseerde’ een
nieuwe naam getypt en deze contactpersoon daarmee ingevoerd in het systeem. We
klikken op ‘Invoeren’ om de bon te maken.
Let op!
Wanneer er bij sjablonen meer dan één sjabloon als
inkoopbonsjabloon is aangemaakt komt er hierna nog een scherm waarin ons wordt
gevraagd welke sjabloon we willen gebruiken.
Plaatje 4: Inkoopbon maken
Na het
aanmaken
Plaatje 5: Inkoopbon is klaar