(Hoofdmenu)->Abonnementen |
Abonnementen, ledenadministratie en periodieke
facturen
Wij adviseren u bij het maken van de jaarfacturen
voor abonnementen uw virusscanner tijdelijk te deactiveren (zie virusscanners)!
Inleiding
De
abonnementenmodule kan worden gebruikt voor het bijhouden van verzend- en
facturatiegegevens van tijdschriften. De gebruikte terminologie verwijst hier
ook naar.
De module
kan echter net zo goed worden gebruikt voor andere soorten van periodieke
facturatie zoals contracten voor een vast aantal uren per maand,
onderhoudscontracten, softwarelicenties, detachering en ledenadministratie van
verenigingen.
Wanneer
uw bedrijf veel periodieke facturen verstuurt kunt u hiermee veel tijd
besparen. Ook wordt door het gestructureerd bijhouden van de gegevens de kans
op fouten kleiner.
Om de
abonnementenmodule te kunnen gebruiken moet aan de volgende twee voorwaarden
voldaan zijn:
1)
Er moet
tenminste één medium aanwezig zijn. Zie
(Hoofdmenu)->Abonnementen->Media en tarieven.
2)
Voor dit medium
moet tenminste één tarief zijn ingevoerd. Via het tarief wordt de jaarprijs
aangegeven. Nul mag ook als prijs worden ingevoerd.
Enkele
begrippen:
Medium |
Dit is de
naam van een tijdschrift of de omschrijving van hetgeen periodiek
gefactureerd moet worden. |
Edities |
Aantal
periodes per jaar waarover gefactureerd kan worden. Voor tijdschriften komt dit
overeen met het aantal te verschijnen edities. |
Abonnement |
Bevat
gegevens van factuuradres, korting etc. Pap maakt altijd per abonnement 1
factuur aan. Een belangrijk gegeven bij een abonnement is ‘facturatie bijwerken t/m editie:’ (=
‘gefactureerd t/m editie’) zie plaatje 3. Alle mutaties die op het abonnement
worden toegevoegd worden automatisch gefactureerd t/m deze editie. |
Verzendadres
of geadresseerde |
Bevat
adresgegevens voor verzending van het tijdschrift, aantal exemplaren en
begindatum. Eén abonnement kan meer verzendadressen bevatten. Ook als u
verschillende tarieven gebruikt binnen één abonnement dan geeft u dat op dit
niveau aan. |
Exemplaren |
Het
aantal tijdschriften dat naar het verzendadres verstuurd moet worden of aantal
te factureren eenheden. Onder een verzendadres kunnen één of meer exemplaren
worden ingevoerd. Dit aantal kan op nul gezet worden wanneer er sprake is van
een opzegging. Exemplaren worden
altijd ingevoerd als mutaties met ingang van een bepaalde editie, nooit
als absolute aantallen. Het programma moet immers op elk moment kunnen
bepalen hoeveel exemplaren er voor een bepaalde editie moeten worden
gefactureerd. |
Verzendlijst |
Voor een
bepaalde editie van een tijdschrift kan een lijst worden uitgedraaid met de
verzendadressen. Hierbij wordt rekening gehouden met de mutaties die op die
datum van kracht zijn. Wanneer u geen tijdschriften verstuurt is deze optie
voor u niet van belang. |
Jaarfacturatie
of periodieke facturatie |
Alle
doorlopende abonnementen worden bij de jaarfacturatie in één keer
gefactureerd voor een opgegeven periode. Hiermee kan ook per maand of per
kwartaal etc. gefactureerd worden. Wanneer er een groot aantal periodieke
facturen moet worden verstuurd kan dit veel tijd besparen. De facturen kunnen
automatisch per e-mail verstuurd worden. |
Twee soorten facturen |
Er zijn dus in feite
twee soorten facturen bij een abonnement: - Zie plaatje 7: Een factuur die wordt aangemaakt bij
het invoeren van een mutatie (=een wijziging van het aantal exemplaren op een
bestaand abonnement). Deze factuur is bedoeld om met de periodieke- of jaarfacturatie te synchroniseren, hierdoor kan de volgende jaarfactuur weer op de
normale manier worden uitgedraaid zonder dat er bedragen blijven openstaan.
Wordt uitgedraaid voor 1 individueel abonnement. - Zie plaatje 10: De jaarfacturatie. Hierbij wordt
met één druk op de knop een groot aantal abonnementen doorgefactureerd naar
een volgende periode. Bijvoorbeeld: alle abonnementen die waren gefactureerd
t/m 05-2010 krijgen een factuur voor 1 jaar en zijn daarna gefactureerd t/m
05-2011. De jaarfacturatie brengt een wijziging aan in het veld ‘gefactureerd t/m editie’ om te
zorgen dat de abonnementen niet nog eens gefactureerd kunnen worden. |
Door de
vele verschillende mogelijkheden vereist het gebruik van deze module enige oefening.
Het is aan te raden voordat u de module in gebruik neemt eerst in de demo
administratie e.e.a. uit te proberen.
Het is
goed om daarbij de volgende punten in gedachte te houden:
- |
Verzendlijsten
uitdraaien kan op ieder moment voor elke editie. Eventuele mutaties die voor
de gekozen editie nog niet van kracht zijn (zoals een opzegging per einde
jaar) worden daarin niet meegenomen. |
- |
Per
abonnement is er één factuur per periode en een verzendlijst met één of meer
verzendadressen en tarieven. |
- |
Bij
toevoegen van exempla(a)r(en) aan een abonnement wordt automatisch een
factuur gegenereerd tot het eind van de actieve periode waarbij rekening
gehouden wordt met het resterend aantal edities. Ook is het mogelijk om voor
de eerste periode een speciale prijs te berekenen. |
- |
Exempla(a)r(en)
per opzegdatum (dus niet per direct) uit de verzendlijst verwijderen is
mogelijk waarbij desgewenst een creditfactuur kan worden gemaakt voor de rest
van het jaar. Ook hier kan een speciale prijs worden opgegeven. |
- |
Op ieder
moment kunnen mutaties ingevoerd worden (bv. wijzigen aantal exemplaren). De
ingangseditie van de mutatie hoeft niet de huidige editie te zijn. Bij
toevoegen van exemplaren aan de verzendlijst is het mogelijk verschillende
adressen en verschillende beginedities te gebruiken waarbij alle mutaties in
één factuur terechtkomen. |
- |
Per
abonnement is het mogelijk een variabel kortingspercentage op te geven. |
- |
Periodieke
facturatie: Alle doorlopende abonnementen kunnen automatisch gefactureerd
worden voor een op te geven periode. De factuurbrieven worden apart
geïmporteerd in de database maar komen ook in een verzameldocument terecht om
makkelijk te kunnen printen. Ook e-mail is mogelijk. Na facturatie voor de
periode wordt de ‘gefactureerd t/m editie’ van alle gefactureerde
abonnementen automatisch opgehoogd. Hierdoor kunnen de abonnementen niet nog
eens gefactureerd worden voor die periode. Wanneer u een nieuw exemplaar aan
een bestaand abonnement toevoegd wordt deze dus ook automatisch gefactureerd
t/m de ‘gefactureerd t/m editie’ datum van het abonnement. Op deze manier wordt het
abonnement dus altijd gesynchroniseerd
voor de volgende jaarfactuur. |
- |
Tarieven kunnen
inclusief en exclusief BTW worden opgegeven. Bij inclusieve facturatie ligt
de totaalprijs inclusief BTW vast en kunnen er geen kleine verschillen
ontstaan door afrondingen in de BTW. |
Voorbeeld : Facturatie van het ornithologisch maandblad.
Eerst
voeren we bij (Hoofdmenu)->Abonnementen->Media en tarieven de gegevens voor het tijdschrift in.
Plaatje 1: Invoeren medium
Gegevens medium |
|
Administratie |
De administratie
waarin de facturen in de boekhouding verwerkt moeten worden. |
Naam
medium |
Naam van
medium |
Aantal
edities |
Aantal
edities als het om een tijdschrift gaat. Of het aantal factuurperiodes in een
jaar. |
Omschrijving
in factuur |
Naam van
medium zoals die in de factuur wordt afgedrukt. Vult u niets in dan wordt de
naam van het medium gebruikt. |
Plaatje 2: Toevoegen tarief voor
medium.
Nadat u in
plaatje 1 op ‘invoeren’ hebt geklikt
kunt u één of meer tarieven invoeren.
Tarief invoeren |
|
Knop 1 |
Hiermee
kunt u één of meer tarieven aanmaken. |
Omschrijving |
Naam voor
dit tarief |
Grootboekrekening
winst |
Op deze
rekening worden de inkomsten van de facturatie geboekt. |
Prijs per
jaar en BTW |
Jaarprijs
voor dit tarief. Als ‘Ex. BTW J/N’ uitgevinkt is wordt dit gezien als een
prijs inclusief BTW. Bij BTW geeft u het standaard BTW-tarief voor dit tarief
aan. Bij ‘abonnementen’ kunt u eventueel een ander tarief specificeren. |
Omschrijving
in factuur |
Omschrijving
tarief zoals die in de factuur wordt afgedrukt. Vult u niets in dan wordt de
gewone omschrijving gebruikt. |
Plaatje 3: Abonnement aanmaken.
Via
(Hoofdmenu)->Abonnementen->Abonnementen en mutaties kunt u een nieuw
abonnement aanmaken.
Abonnement aanmaken |
|
Klant |
Te
factureren bedrijf of persoon |
Contactpersoon |
Contactpersoon
bij bovenstaand bedrijf |
Nummer |
Nummer
van het abonnement. Pap nummert automatisch door maar u kunt ook een eigen
unieke nummering invullen. Let op! dit is een alfanumeriek veld. Letters zijn
dus toegestaan. |
Facturatie
bijwerken t/m |
Ieder
abonnement is vanaf de invoer qua facturatie bijgewerkt tot een bepaalde
editie. Wanneer u de periodieke- of jaarfacturatie uitvoert geeft u aan dat u
alle abonnementen die zijn bijgewerkt tot een bepaalde editie wilt gaan
factureren tot en met een volgende editie. De bijwerkeditie wordt daarna
automatisch opgehoogd. De
bijwerkeditie is ook van belang wanneer u mutaties invoert. Als u bv. in het
abonnement van bovenstaand voorbeeld (bijgewerkt t/m 5-2011) een nieuw
exemplaar invoert met ingangseditie 4-2011 dan weet het systeem dat bij
invoer van het exemplaar nog voor twee resterende edities moet worden
gefactureerd (4-2011 en 5-2011). Als u hierna de jaarfacturatie doet t/m
5-2012 dan wordt het nieuwe exemplaar hierin ook weer automatisch meegenomen. |
Kortingspercentage |
Eventueel
kunt u een kortingspercentage berekenen over dit abonnement. Een negatief
getal betekent een toeslag i.p.v. een korting. |
Soort
bedrijf |
Hiermee
kunt u de klanten indelen in verschillende zelf aan te maken soorten
(hiervoor kunt u een bestaande soort selecteren of een nieuwe intypen). Deze
soorten kunt u ook gebruiken wanneer u periodieke facturen wilt uitdraaien
voor slechts een deel van uw klanten. |
Voor
bedrijf |
Soms moet
worden gefactureerd aan een tussenpersoon (ingevuld bij klant). Hiermee kunt
u aan de tussenpersoon aangeven voor welk bedrijf het abonnement werkelijk
bedoeld is. U kunt ook een referentienummer meegeven. |
Referentienummer |
Zie
hierboven. |
Plaatje 4: Abonnee/tarief aanmaken.
Wanneer het
abonnement is ingevoerd kunt u de abonnee(s) aanmaken.
Abonnees invoeren |
|
Knop 1 |
Hiermee
voert u een nieuwe abonnee (geadresseerde) in. |
Knop 2 |
Mutaties
invoeren voor de in het linkerpaneel geselecteerde abonnee (zie ook volgende
plaatjes). |
Inactief |
In het
abonnementendetailscherm in plaatje hierboven kunt u het vakje bij ‘Inactief’
aanvinken wanneer u wilt dat het abonnement tijdelijk inactief wordt. Alle
inactieve abonnementen worden uit verzendlijsten en periodieke facturen
weggelaten. Zo kunt u bijvoorbeeld wachten met versturen van het tijdschrift
tot de factuur betaald is. Wanneer de factuur betaald is kunt u het
abonnement weer actief maken. |
Invoerscherm geadresseerde |
|
Knop 3 |
Adresgegevens
van abonnee automatisch overnemen van gegevens debiteur. Wanneer de debiteur
(klant) dezelfde is als de abonnee kunt u zich hiermee typwerk besparen. |
Tarief en
BTW |
Het te
hanteren tarief en het BTW-tarief waarmee moet worden gefactureerd. Standaard
wordt het BTW-tarief overgenomen van wat u bij plaatje 2 hebt ingevult. Maar
u kunt dit op deze plaats overschrijven. |
Overige
velden |
Adresgegevens
als het een abonnee voor een tijdschrift betreft. Wanneer u geen tijdschrift
factureert (u gebruikt dan de verzendlijsten niet) kunt u deze velden
eventueel voor iets anders gebruiken. |
Plaatje 5: Mutaties.
De abonnee is
nu toegevoegd. Nu vult u in hoeveel exemplaren de abonnee moet ontvangen en per
welke editie. Ook in een later stadium gebruikt u de mutaties om opzeggingen
etc. te verwerken. U kunt via mutaties ook bewerkstelligen dat de abonnee het
tijdschrift tijdelijk op een ander adres moet ontvangen enz.
U kunt in
het mutatiescherm mutaties opgeven voor verschillende abonnees/geadresseerden
met verschillende ingangsedities, aantallen en prijzen. U gebruikt telkens knop
1 om de mutatie door te voeren in het lijstje onder in het scherm. Hierna kunt
u verder gaan met een nieuwe mutatie. Wanneer alle mutaties voor het abonnement
zijn ingevoerd klikt u op ‘Invoeren’. U komt nu bij plaatje 6 alwaar de factuur
voor de mutaties kan worden ingevoerd in de boekhouding.
Mutaties |
|
Knop 1 |
Mutatie doorvoeren
naar lijst in te voeren mutaties. U kunt hierna een nieuwe mutatie aanmaken
of op ‘Invoeren’ klikken. |
Geadresseerde |
Kies hier
de geadresseerde voor de mutatie. |
M.i.v.
editie |
In dit
voorbeeld is editie 6-2010 de eerste editie die gefactureerd wordt. Er zal
worden gefactureerd tot en met de bijwerkeditie van dit abonnement (5-2011: 1
heel jaar dus) |
Aantal |
Het
aantal exemplaren (dus ook het aantal malen dat het jaartarief zal worden
doorberekend over de resterende periodes). Opzeggingen: Wanneer
het abonnement na verloop van tijd wordt opgezegd heeft u twee mogelijkheden.
Mogelijkheid 1: U kunt het abonnement in z’n
geheel verwijderen. Dit heeft echter tot gevolg dat de geadresseerde per direct
uit de verzendlijst verdwijnt. Mogelijkheid 2: U kunt op dezelfde manier als
hierboven een mutatie invoeren voor een negatief aantal exemplaren. Voert u
bv. in bovenstaand voorbeeld een aantal van -1 in per editie 10 dan heeft dit
tot gevolg dat de abonnee per editie 10 uit de verzendlijst verdwijnt.
Normaal gesproken maakt het systeem voor de resterende edities een
creditfactuur. Wilt u dit niet dan vinkt u ‘Afwijkende prijs’ aan en vult een
bedrag van 0,00 in. In dat geval wordt geen creditfactuur gemaakt. Op een
vergelijkbare manier kunt u via mutaties tijdelijke adreswijzigingen
verwerken. |
Afwijkende
prijs |
Het
bedrag voor de eerste factuur wordt normaal gesproken automatisch berekend
uit het jaartarief. Wanneer u ‘Afwijkende prijs’ aanklikt kunt u zelf
aangeven welk bedrag gefactureerd zal worden. De prijs die u invult is de
totale prijs voor alle bij ‘aantal’ ingevulde exemplaren tot en met de
bijwerkeditie (hier dus 5-2011). |
Plaatje 6: De ingevoerde mutatie(s)
factureren.
De mutatie van plaatje 5 wordt nu ingevoerd via de knop ‘Invoeren’. We krijgen onderstaand scherm te zien waarin we boekdatum, BTW-datum en factuurdatum kunnen kiezen. Ook geven we aan welke sjabloon we willen gebruiken voor de factuur. Hierna klikken we op ‘Invoeren’.
Plaatje 7: De factuur is klaar en de
mutaties zijn doorgevoerd.
Jaarfacturatie of periodieke
facturatie
Hierboven
heeft u kunnen zien hoe een abonnement en een aantal exemplaren wordt
ingevoerd. Nadat het abonnement is ingevoerd zullen tijdens de looptijd ervan
periodieke facturen moeten worden gemaakt. Veelal gebeurt dit per jaar maar er
kan ook een andere periode gekozen worden. De facturen kunnen vooraf en
achteraf (aan het eind van de periode) gemaakt worden. U kunt alle abonnementen
van een bepaald medium aan het begin van het jaar factureren, maar u kunt er ook
voor kiezen om de abonnementen groepsgewijs te factureren (bv. alle
abonnementen die ooit in januari zijn ingevoerd factureert u telkens in
januari, de abonnementen van februari factureert u in februari enz.).
Plaatje 8:
Ga naar
(Hoofdmenu)->Abonnementen->Factureren abonnementen. Kies het medium en
klik op ‘Factureren’.
Plaatje 9:
In dit voorbeeld
factureren we alle abonnementen die tot en met editie 5-2011 zijn bijgewerkt
(gefactureerd). We gaan ze factureren t/m editie 5-2012. Editie 5-2012 wordt na
factureren dus de nieuwe bijwerkdatum.
Rechtsonder in het plaatje heeft u nog een aantal mogelijkheden om een gedeelte van het totaal aantal abonnementen te selecteren. Selecteert u niets dan worden alle abonnementen die zijn bijgewerkt t/m 5-2011 gefactureerd.
Periodieke facturen invoeren |
|
administratie |
De
administratie en jaargang waarin de facturen in de boekhouding moeten worden
ingevoerd. |
Sjabloon |
Sjabloon voor
de factuurbrief. |
Vanaf
gefactureerd t/m ed. |
Alle
abonnementen die de vorige keer t/m deze editie gefactureerd zijn |
Factureren
t/m ed. |
Abonnementen
uit regel hierboven doorfactureren naar deze editie |
Boekdatum |
Boekdatum
voor de boekingen. Het jaartal is in dit voorbeeld 2003 omdat de demo
administratie van 2003 is. Normaal gesproken is dit 2005 of 2006. |
BTW-datum |
BTW-datum
voor de boekingen. Het jaartal is in dit voorbeeld 2003 omdat de demo
administratie van 2003 is. Normaal gesproken is dit 2005 of 2006. |
Factuurdatum |
Factuurdatum.
Deze datum kan ook in de factuurbrieven worden afgedrukt. |
Extra
tekst |
Extra
tekst die in de factuurbrieven kan worden afgedrukt. |
Alleen
factureren voor deze bedrijfsoort |
Bij
invoeren van de abonnementen kunt u bij ‘soort bedrijf’ iets opgeven. Wanneer
u bij ‘alleen factureren voor deze bedrijfsoort’ een bedrijfsoort selecteert
worden alleen facturen aangemaakt voor de gekozen bedrijfsoort. Laat u het
vakje leeg dan worden alle bedrijven meegenomen. Dit kan handig zijn wanneer
u bijvoorbeeld verschillende factuursjablonen voor verschillende bedrijven
wilt gebruiken. |
Van
abonnement nummer t/m abonnement nummer |
U kunt
hier eventueel een aaneengesloten reeks abonnementnummers opgeven om te
factureren. Bij hele grote aantallen facturen kan dit handig zijn.
Afhankelijk van de snelheid van uw computer en netwerk kunt u tussen de 10 en
50 uur bezig zijn met 10.000 facturen. Soms is het dus handig de facturatie
in gedeeltes te doen. Wanneer u de jaarfacturatie doet mag er niemand meer
aan het werk zijn in het programma. Abonnementnummers zijn geen getallen! Ook
niet wanneer ze uit louter cijfers bestaan. De nummers worden alfanumeriek op
volgorde gezet (‘10’ komt dan dus eerder dan ‘9’). |
Per
e-mail versturen |
Maakt u
gebruik van PapHTMLEmail (zie downloadpagina www.papsoftware.nl ) dan kunt u alle facturen met behoud van alle opmaak
versturen als e-mail. Geheel automatisch |
Hier ziet u
een deel van het verzameldocument waarin alle facturen zijn afgedrukt. U ziet
dat de factuur voor het hele jaar voor de heer Janssen nu 100,00 bedraagt
conform de jaarprijs. Uiteraard kunt u de factuursjabloon geheel naar eigen
wens vormgeven (zie sjablonen).
Plaatje 10: Een deel van het
verzameldocument met de jaarfacturen.
Merk op dat alle abonnementen die
gefactureerd waren t/m editie 5 – 2011 nu (na de jaarfacturatie): ‘5 – 2012’
hebben staan bij ‘gefactureerd t/m’ (zie plaatje hieronder)!
Verzendlijsten genereren
Via
(Hoofdmenu)->Abonnementen->verzendlijsten genereren kunt u de
verzendlijst aanmaken voor een bepaalde editie.
Plaatje 11:
We maken de
verzendlijst voor editie 8- 2010. Na invullen klikken op knop ‘Verzendlijst’.
Plaatje 12:
Een
voorbeeld van de verzendlijst voor het ornithologisch maandblad in Excel. U
kunt de lijst ook in Word uitdraaien (zie rapporten).