(Hoofdmenu)->Ga naar
boekhouding->Boekhouding->(Boekhouding)->Debiteuren
crediteuren->Aanmaningen |
Inleiding
In Pap
kunt u op twee manieren aanmaningen versturen:
1) Door administratiekosten en rente in
rekening te brengen voor een
aantal facturen (zie plaatje 1 en 2). Na invoeren van de journaalposten voor
deze extra kosten opent zich automatisch het scherm bij plaatje 4 en kunt u de
betalingsherinneringen aanmaken en versturen.
2) Zonder administratiekosten en rente. U klikt dan bijvoorbeeld op: ‘(Boekhouding)->Debiteuren
Crediteuren->Aanmaningen->Aanmaningen per bedrijf’ en komt bij plaatje 3.
Daar kunt u een voorselectie maken van welke facturen moeten worden aangemaand.
De
aanmaningsbrieven kunnen vanuit Word worden afgedrukt en per post verstuurd,
maar u kunt ze ook per e-mail versturen. Hiervoor moet u het programma ftp://www.papsoftware.nl/PapHTMLEmail.exe gedownload en
geinstalleerd hebben.
Een
aantal basisbegrippen zijn van belang:
1) Factuurdatum: Zoals opgegeven bij inboeken van de factuur (zie debiteuren/crediteuren).
2) Betaaldatum: Factuurdatum plus betalingstermijn (zie klantgegevens en debiteuren/crediteuren).
3) Aantal dagen verlopen: Aantal dagen tussen de huidige- en de betaaldatum.
4) Aantal aanmaningen: Het aantal eerder verstuurde aanmaningen voor de bewuste factuur.
Hiermee kunt u ervoor zorgen dat de klant de tweede keer een andere
aanmaningsbrief krijgt.
We
behandelen nu eerst het ophogen van de facturen met rente en
administratiekosten. Daarna komt het maken van de aanmaningsbrieven aan bod.
1) Administratiekosten en rente berekenen
Hiervoor
gaat u naar (Boekhouding) ->Debiteuren
crediteuren->Aanmaningen->Administratiekosten en rente in rekening
brengen
U vult
de gegevens in aan de hand van de tabel hieronder. De gegevens in de roze
kolommen moeten worden gezien als bijtellingen op de eventueel eerder opgelopen
administratiekosten en rente.
U vult
de kolommen voor bij te tellen administratiekosten door eerst de eventueel
afwijkende bedragen in te vullen, daarna kunt u door dubbelklikken de nog niet
ingevulde bedragen invullen. Dubbelklikt u bijvoorbeeld in plaatje 1 op de 5
(zie 3) dan wordt 5,00 ingevuld als bij te tellen administratiekosten in de
onderste drie regels (zie plaatje 2).
De
bijtelkolom voor rente kunt u invullen met behulp van 9 en 10 in plaatje 1.
Knop 10 rekent automatisch de rente uit op basis van het percentage (op
jaarbasis) bij 9. U kunt kiezen of u de rente wilt laten ingaan per
factuurdatum of per betaaldatum (zie 8 , plaatje 1)
De zo
ingevulde bedragen in de roze kolommen worden pas definitief gemaakt wanneer u
op ‘Invoeren’ klikt.
Na het
bijboeken van de kosten in het grootboek opent zich het scherm in plaatje 4. U
moet immers de klant wel op de hoogte stellen van de opgelopen kosten, dat doet
u door het versturen van een aanmaningsbrief.
Plaatje 1:
Administratiekosten en Rente |
|
1 |
Alle
facturen in één keer aan- of uitzetten (zie bij 2) |
2 |
De
gekozen factuur aan- of uitzetten. Is dit vakje uitgevinkt dan wordt de
factuur niet meegenomen bij het bijtellen of aanmanen. |
3 |
De beoogde
bijtelling voor de administratiekosten. Dubbelklikken op een ingevuld veld
neemt dat bedrag over in alle lege vakjes. |
4 |
De boek-
en BTW-datum voor de boeking van administratiekosten en rente. |
5 |
Grootboekrekeningen
en BTW-tarieven voor administratiekosten- en renteboeking. |
6 |
Aanmaningsbrieven
per debiteur of per individuele factuur aanmaken (zie aanmaningen versturen). |
7 |
De
boeking invoeren en het scherm bij plaatje 4 openen. |
8 |
Rente
berekenen (zie ook 9 en 10) per factuurdatum of per betaaldatum. |
9 |
Rentepercentage
op jaarbasis. |
10 |
Berekenen
rente en invullen in kolom ‘bijtellen’. |
Plaatje 2: Alle roze vakjes zijn
ingevuld. Klikken op ‘Invoeren’ brengt ons bij plaatje 4.
Plaatje 2:
2) Aanmaningen versturen
Wij adviseren u bij het maken van aanmaningen uw
virusscanner tijdelijk te deactiveren (zie virusscanners)!
In Pap
kunt u in één keer een document aanmaken met betalingsherinneringen aan alle
bedrijven die facturen langer dan een bepaald aantal dagen hebben openstaan. Om
het printen makkelijker te maken worden de brieven per 100 exemplaren
samengevoegd tot één Word® document. De brieven worden ook per exemplaar
geïmporteerd in de database en gekoppeld aan het desbetreffende bedrijf.
Het systeem
houdt bij hoeveel aanmaningen er per factuur verstuurd zijn. Hierdoor is het
mogelijk een andere tekst te gebruiken voor de eerste aanmaning dan voor
bijvoorbeeld de vierde. Hiertoe kunnen verschillende aanmaningssjablonen worden
gemaakt (zie sjablonen).
Bij het uitdraaien van de aanmaningen kan dan worden aangegeven welke sjabloon
moet worden gebruikt voor welk aantal aanmaningen (zie plaatje 5).
De
sjablonen voor aanmaningen bestaan uit een hoofddocument (waarin u de tekst
voor de aanmaning kwijt kunt) en eventueel een lijst met op elke regel een
specificatie van factuurnummer, datum, openstaand saldo etc. Deze lijst is ook
geheel naar eigen behoefte op te maken.
In
plaats van het printen van een Word document met de verzamelde aanmaningen kunt
u ze ook
automatisch per e-mail versturen. U moet
daarvoor het programma ftp://www.papsoftware.nl/PapHTMLEmail.exe
gedownload en geinstalleerd hebben. In plaatje 4 bij 4 vinkt u ‘per e-mail
versturen’ aan.
Er zijn
twee manieren om aanmaningen te versturen: per bedrijf en per factuur. Normaal
gesproken heeft de ‘per bedrijf’ methode de voorkeur.
Per bedrijf
Per
bedrijf (debiteur) één brief met daarin een lijst van alle openstaande
facturen (inclusief eventuele creditfacturen en facturen die nog niet te lang
openstaan*). Uiteraard worden alleen die bedrijven aangemaand die tenminste één
openstaande factuur hebben die over tijd is.
Per factuur
Wanneer
u de aanmaningen wilt versturen per factuurnummer (een bedrijf krijgt dan dus
één brief per factuur die over tijd is) kan dat ook.
Een
voordeel hiervan kan zijn dat facturen die nog niet over tijd zijn niet in de
lijst met openstaande facturen worden meegenomen en dus niet in de brief worden
afgedrukt (zie bij * hierboven). Maar ieder voordeel heeft zijn nadeel: wanneer
er een creditfactuur is gemaakt voor een deel van het totaalbedrag van een
factuur wordt dit in de aanmaningsbrief niet zichtbaar! In deze gevallen zult u
dus zelf aanpassingen moeten doen. Daarnaast kan het zijn dat sommige bedrijven
twee of meer brieven ontvangen (één per factuur). In de meeste gevallen zal het
daarom beter zijn de methode van aanmaningen per bedrijf te hanteren!
Voor het
maken van aanmaningen per factuur kunt u op dezelfde wijze te werk gaan als bij aanmaningen per bedrijf. De
sjablonen en sjabloonlijsten zijn onderling uitwisselbaar. Het enige verschil
is dat bij aanmaningen per bedrijf de sjabloonlijst met openstaande posten uit meer dan één factuur kan
bestaan en dat het aantal eerder verstuurde aanmaningen in dat geval wordt
bepaald door de factuur met het hoogste aantal aanmaningen!
Wanneer
u na het uitdraaien van aanmaningen besluit bepaalde brieven niet te versturen
kunt u via het aanmaningen overzicht het aantal aanmaningen voor deze facturen verlagen (zie plaatje 9).
Gebruik
Bij
plaatje 3 t/m plaatje 6 zien we hoe aanmaningen per debiteur worden aangemaakt.
Plaatje
7 en 8 laten zien hoe we aanmaningen per factuur maken.
Plaatje 9
is het aanmaningen overzicht.
2a) Eén brief per bedrijf (=per debiteur)
(Boekhouding)->Debiteuren
Crediteuren->Aanmaningen->Aanmaningen per bedrijf. Klikt u op de groene pijl dan komt het scherm van plaatje 4 naar voren.
Plaatje 3: Aanmaningen maken (één brief per bedrijf).
Deze stap wordt overgeslagen wanneer u administratiekosten en rente berekend
hebt.
Aanmaningen genereren |
|
Aantal
dagen verlopen > |
Alleen
aanmanen wanneer er tenminste één factuur is die meer dit aantal dagen
openstaat. |
Aanmaningen
tot nu |
In dit geval
is gekozen om aanmaningen te genereren voor alle facturen die tussen 0 en 99
keer zijn aangemaand. U kunt dit gebruiken wanneer u bijvoorbeeld facturen
die meer dan 3 keer zijn aangemaand niet meer wilt meenemen (bijvoorbeeld
omdat daarvoor reeds een incassobureau is ingeschakeld). In dat geval vult u
3 in waar in het plaatje 99 staat. |
Min.
Saldo openst. > |
Alleen
aanmanen wanneer het saldo groter is dan dit bedrag. |
Ophogen
als dagen verlopen > |
Omdat in
de brief een lijst is opgenomen met alle
openstaande facturen (niet alleen de facturen die over tijd zijn) kunt u hier
aangeven voor welke facturen het aantal aanmaningen (zie bv. Plaatje 9) moet
worden opgehoogd. In dit geval worden dus alle facturen die meer dan 0 dagen
over de betaaldatum zijn opgehoogd. |
Hier kunt u eventueel bedrijven
uit de lijst verwijderen wanneer u niet wilt dat deze worden aangemaand. Vink
hiervoor het vakje bij 1 uit. Met het vakje bij 2 kunt u alle regels in de
lijst aan of uit zetten. Klik nu op tabblad sjablonen om de aanmaningsjablonen
te kiezen (plaatje 5).
Plaatje 4: Handmatig bijwerken lijst van bedrijven
Anmaningen versturen |
|
1 |
Alle
debiteuren in één keer aan- of uitzetten (zie bij 2) |
2 |
De
gekozen debiteur aan- of uitzetten. Is dit vakje uitgevinkt dan wordt de
debiteur niet meegenomen bij het aanmanen. |
3 |
Aanmaningsbrieven
maken en aantal aanmaningen ophogen. |
4 |
Aanmaningen
per e-mail versturen met PapHTMLEmail. Zie ftp://www.papsoftware.nl/PapHTMLEmail.exe |
Kies één voor één m.b.v. de lijst
bij 2 de sjablonen die u wilt gebruiken. Bij 1 ziet u het aantal aanmaningen
waarvoor ze gebruikt worden. Dus voor de eerste aanmaning wordt sjabloon
‘aanmaning met adm kosten en rente’ gebruikt. Voor de tweede aanmaning is dat
‘tweede_aanmaning’. Voor alle overige aanmaningen gebruiken we
‘Derde_en_hoger’. U kunt nu op de knop bij 3 klikken (plaatje 4) om de
aanmaningen te genereren.
Plaatje 5: Sjablonen kiezen per aantal eerder verzonden
aanmaningen
Plaatje 6: Het verzameldocument met aanmaningen.
2b) Eén brief per factuur
Ga hiervoor naar:
(Boekhouding)->Debiteuren Crediteuren->Aanmaningen->Aanmaningen per
factuur.
Ten opzichte van plaatje 3
ontbreekt de optie ‘ophogen als dagen verlopen >’ omdat er per factuur wordt
aangemaand. Alle facturen die worden afgedrukt moeten dus worden opgehoogd.
Plaatje 7: Aanmaningen aanmaken (één brief per factuur)
Dit is hetzelfde als plaatje 4.
alleen uitgesplitst per factuur.
Plaatje 8: Lijst van facturen die aangemaand moeten worden
Overzicht
(Boekhouding)->Debiteuren
Crediteuren->Aanmaningen->Overzicht aanmaningen.
Omdat we in plaatje 4 op de
invoerknop geklikt hebben staat het aantal aanmaningen nu op 1 voor alle
facturen waarvoor het aantal dagen na de uiterste betaaldatum groter dan nul
is.
Met de knop bij 2 kunt u het aantal aanmaningen kunstmatig ophogen. Knop 1 is voor verlagen.
Plaatje 9: Aantal aanmaningen handmatig ophogen of verlagen
(alleen wanneer er correcties moeten worden gedaan)
Opmerkingen
Na
aanmaken van de aanmaningen krijgt u een melding met na(a)m(en) van de
document(en) waarin de aanmaningen zijn
opgeslagen. De map waarin de documenten zijn opgeslagen is normaal gesproken de
standaardlocatie voor documenten ( C:\Program files\Pap\Documents ).