1) (Hoofdmenu)->Ga naar
boekhouding->Boekhouding->(Boekhouding)->Projecten->Inkoop op
projecten 2) (Hoofdmenu)->Ga naar
boekhouding->Boekhouding->(Boekhouding)->Projecten->Inkoop op
projecten zonder begroting vooraf |
1) Inkoopboek projecten
Inleiding
In dit
scherm kunt u inkoopfacturen inboeken die als kostenpost reeds op een project
zijn ingevoerd. Ook is het mogelijk nieuwe kostenposten op projecten aan te
maken vanuit dit scherm (zie plaatje 1). Het inkoopboek voor projecten kan ook
gebruikt worden om één enkele inkoopfactuur te verdelen over verschillende
kostenposten op verschillende projecten. De projecten kunnen ook van een ander
boekjaar zijn dan de administratie waarin de factuur wordt ingevoerd.
Om dit
mogelijk te maken wordt iedere kostenpost ingevoerd als aparte subfactuur. De
zo gemaakte subfacturen worden echter direct afgeboekt (waardoor het saldo nul
wordt) en bijgeboekt op een groepsfactuur. De groepsfactuur bevat het totale
bedrag van de inkoopfactuur en wordt ingevoerd in de administratie waarin het
inkoopboek projecten is geopend. Hierdoor verkrijgen we dus alle afzonderlijke
posten die nodig zijn om de verschillende projecten onafhankelijk van elkaar
naar de winst/verliesrekening te kunnen doorboeken en tegelijkertijd hebben we
in de huidige administratie één openstaande factuur aangemaakt voor het
volledige bedrag die dienst doet in de crediteurenadministratie en BTW
registratie.
Zoals in
het gewone inkoopboek kan er gekozen worden voor inclusief of exclusief boeken.
Bij deze keuze moet echter direct worden aangegeven van welke BTW-tarieven men
gebruik wil maken (zie plaatje 2 nummer 4). Meestal zal men hier IH (inclusief
BTW Hoog) of EH (exclusief BTW Hoog) kiezen.
Ter
illustratie in het voorbeeld van plaatje 2 hebben we IHL gekozen (inclusief
hoog en laag tarief). In dat geval worden voor elke kostenpost twee regels
aangemaakt: één voor het bruto bedrag m.b.t. het hoge tarief en één voor het
bruto bedrag m.b.t. het lage tarief (zie plaatje 3)
Alle
mogelijke tarieven zijn:
IH |
Inclusief het hoge BTW-tarief. |
IL |
Inclusief het lage BTW-tarief. |
IHV |
Inclusief hoog- en 0% tarief. |
ILV |
Inclusief laag- en 0% tarief. |
IHL |
Inclusief hoog- en laag tarief. |
IHLV |
Inclusief hoog-, laag- en 0%
tarief. |
EH |
Exclusief het hoge BTW-tarief. |
EL |
Exclusief het lage BTW-tarief. |
EHV |
Exclusief hoog- en 0% tarief. |
ELV |
Exclusief laag- en 0% tarief. |
EHL |
Exclusief hoog- en laag tarief. |
EHLV |
Exclusief hoog-, laag- en 0%
tarief. |
V |
Alleen het 0% tarief. |
Gebruik
In het
voorbeeld wordt een inkoopfactuur geboekt die uit drie delen bestaat.
1) 107,10 incl. BTW hoog voor project A600320. Deze kostenpost is nog niet
in het project aanwezig en moet in plaatje 1 worden aangemaakt door klikken op
knop 9 in plaatje 2.
2) 142,80 incl. BTW hoog en 50,00 incl. BTW laag voor project A600321. Deze
kostenpost was al in de projecten aanwezig.
3) 155,10 incl. BTW die niet op een project geboekt moet worden.
De
leverancier is de Boer, factuurdatum is 15-06-2010 en het factuurnummer is 004.
Hieronder
wordt de nieuwe kostenpost aangemaakt. Als het bedrijf bij leverancier nog niet
voorkomt kunt u het aanmaken door een nieuwe naam te typen.
Plaatje 1: Kostenpost op project aanmaken vanuit
inkoopboek projecten (zie ook tabblad
kosten)
Plaatje 2: Gegevens invullen,
bedrijf uitkiezen en klikken op knop 7
Inkoopboek projecten stap 1 |
|
1 |
Boekdatum
voor de groepsfactuur |
2 |
BTW-datum
voor de groepsfactuur |
3 |
Totaalbedrag |
4 |
BTW-boeksoort
(de verschillende BTW-tarieven die gebruikt gaan worden) |
5 |
Verschilbedrag |
6 |
Factuurnummer |
7 |
Door naar
plaatje 3 |
8 |
Leverancier |
9 |
Nieuwe kostenpost
aanmaken op een project |
10 |
Bedrijf
opzoeken |
11 |
Factuurdatum |
Als u klaar
bent met invullen klikt u op knop 7 om verder te gaan naar plaatje 3.
Plaatje 3: De inkoopfactuur verdelen
over verschillende inkoopposten
Inkoopboek projecten stap 2 |
|
1 |
Deze
vakjes aanvinken als u de regel wilt meenemen in de subfacturen |
2 |
Bedrag
debet |
3 |
Verschil
met totaalbedrag |
4 |
Omschrijving |
5 |
Terug
naar plaatje 2 |
6 |
Invoeren |
7 |
Nieuwe
kostenpost aanmaken |
8 |
BTW-tarief |
9 |
Boekdatum
voor de subfactuur |
10 |
Gebruik
dit wanneer de factuur reeds voldaan is. U kunt dan direct bij het inboeken
de factuur alweer afboeken. |
Klik op
Invoeren. In dit geval is de boeking nog niet klaar omdat er nog een
verschilbedrag is. Zo komen we terecht bij plaatje 4.
Plaatje 4: Wanneer er een bedrag
overblijft via gewone inkoopboek wegboeken
Eventueel verschilbedrag via het gewone inkoopboek |
|
1 |
Recordkiezers,
u kunt hiermee eventueel records verwijderen |
2 |
Bedrag
debet |
3 |
Bedrag
credit |
4 |
Omschrijving |
5 |
Verschilbedrag |
6 |
Invoerknop |
7 |
Grootboekrekening |
8 |
Activawizard
(voor vaste activa) |
9 |
Nieuwe
regel |
10 |
BTW
tarief |
11 |
Inkoop op
‘Overig’. Als u om wat voor reden dan ook het ‘N’-tarief (BTW Niet van
toepassing) wilt gebruiken. |
Dit is in feite
hetzelfde als het gewone inkoopboek. Als u bij 11
‘inkoop op overig’ aanvinkt kunt u eventueel het verschilbedrag op een
gekoppelde rekening boeken waarna een nieuw projectinkoopscherm wordt geopend
voor de gekoppelde administratie.
Zo is het dus zelfs mogelijk om een enkele inkoopfactuur te verdelen over
verschillende projecten in verschillende jaargangen van verschillende
administraties!
2) Inkoopboek projecten zonder begroting vooraf
Inleiding
Normaal gesproken boekt u de
kosten in een zo vroeg mogelijk stadium in de projecten in. Dat is dus direct
nadat u de bestelling bij de leverancier geplaatst heeft, en nog voordat u de
factuur van de leverancier binnen heeft.
Het voordeel van deze werkwijze
is dat de andere medewerkers van uw bedrijf op ieder moment kunnen zien wat er
aan kosten op het project te verwachten is.
In dat geval heeft u dus bij het
inboeken van de definitieve inkoopfactuur de kostenposten bij tabblad
kosten (zie projecten) allang ingevoerd en moet u dus bij het inboeken
van de inkoopfactuur reeds bestaande kostenposten afboeken.
U doet dit op de manier die
hierboven bij 1) beschreven is.
In andere gevallen zult u echter
de kosten achteraf op de projecten willen boeken (dus direct bij het inboeken
van de inkoopfactuur). Denk bijvoorbeeld aan het inboeken van inkopen die u
zelf bij een groothandel heeft afgehaald en contant heeft afgerekend.
In die gevallen kunt u terecht
bij het ‘inkoopboek projecten zonder begroting vooraf’ (zie plaatje 5). U kunt
hierin de kosten direct op de projecten inboeken. De posten bij tabblad
kosten worden automatisch aangemaakt, alsmede een regel bij tabblad materialen.
Ga hiervoor naar: (Hoofdmenu)->Ga naar
boekhouding->Boekhouding->(Boekhouding)->Projecten->Inkoop op
projecten zonder begroting vooraf
Plaatje 5: Inkoop direct op een
project boeken
Opmerkingen
Debet of
credit?
Normaal
gesproken voert u bedragen debet in (plaatje 3 nr. 2). Bij creditfactuur
credit. Het bedrag dat bij 3 in plaatje 2 moet worden ingevuld is dus normaal
credit (en bij een creditfactuur debet).
Het
aanmaken en invoeren van de boeking in bovenstaand plaatje gaat dus als volgt:
1) Open het inkoopboek projecten
2) Maak eventueel nieuwe posten op de
projecten aan (knop 9 plaatje 2).
3) Vul datum (1, 2 en 11),
factuurgegevens (4, 6 en 8) en totaalbedrag (3) in plaatje 2 in.
4) Klik op knop 7 in plaatje 2.
5) Vink de regels aan die u wilt
gebruiken (1) en vul daarvoor de bedragen in (2) in plaatje 3.
6) Klik op ‘Invoeren’ in plaatje 3.
7) Als er een verschilbedrag is voert u
dit in als een normale inkoopfactuur.
8) Wanneer hierna weer ‘Invoeren’ wordt
gekozen wordt de gehele boeking ingevoerd. Wordt de boeking bij stap 7
afgebroken dan wordt de gehele boeking niet ingevoerd.