(Hoofdmenu)->Ga naar
boekhouding->Boekhouding->(Boekhouding)->Stamgegevens->BTW |
BTW aangifte
Boekdatum en BTW-datum
In alle
invoerschermen in de boekhoudmodule bent u verplicht twee datums op te geven: De
boekdatum en de BTW-datum. De boekdatum wordt gebruikt voor het opstellen van
de balans en Winst/Verliesrekening. De BTW-datum wordt
bij de BTW aangifte als datum gebruikt. In het algemeen zult u in beide
kolommen dezelfde datum opgeven, in bepaalde gevallen is dit echter niet
mogelijk. Stel bijvoorbeeld dat u de BTW aangifte voor het jaar 2010 reeds hebt
ingestuurd terwijl de administratie van 2010 nog niet is afgesloten. Wanneer u
in zo’n geval een nagekomen boeking in 2010 wilt doen zult u de BTW van deze
boeking met de aangifte van 2011 moeten meenemen!
Anders
gezegd: In Pap wordt niet gewerkt met periodes maar met datums en er is voor de
BTW en de balans een aparte datum beschikbaar.
BTW aangifte
Voor een overzicht
van de BTW gaat u naar (Boekhouding)->Stamgegevens->BTW. In het
onderstaande scherm geeft u aan over welke periode u de BTW wilt zien en u
klikt op de pijl (1).
Plaatje 1
Hier ziet u
het BTW-verslag dat vervolgens getoond wordt. Met de printknop kunt u het
verslag uitprinten.
Het
overzicht is gesplitst in Inkoop en Verkoop en daarbinnen in de verschillende
tarieven. Wanneer er bedragen direct geboekt zijn op BTW-rekeningen (bv. via
memoriaal) dan wordt dit apart vermeld. Betalingsverschillen en de BTW hieruit
worden ook apart vermeld.
Af te
dragen BTW wordt als negatief bedrag genoteerd.
Plaatje 2
De BTW
wordt in het BTW-verslag opgesplitst naar inkoop en verkoop en vervolgens wordt
per BTW-tarief de BTW en het netto totaal getoond. Ook ziet u eventuele losse
BTW-bedragen die direct vanuit het memoriaal op de
BTW-rekeningen geboekt zijn (BTW Direct geboekt op grootboekrekening) en een
registratie van de betalingsverschillen en de BTW daaruit.
Wanneer u
wilt zien waaruit de aangifte is opgebouwd dan kunt u gebruik maken van de knop
met het vergrootglas in het bovenste plaatje. U krijgt dan alle voor de BTW
relevante boekingsregels van de desbetreffende periode te zien. Met gebruik van
de sorteermogelijkheden en filters en eventueel zelfgemaakte rapporten met subtotalen kunt u
gemakkelijk uw gegevens boven tafel krijgen. Ook is er bij selecties een BTW-basisoverzicht beschikbaar.
BTW-periode afsluiten
Bij sluiten
van het BTW-verslag zal u worden gevraagd of u de BTW-periode wilt afsluiten
(zie plaatje 3).
Het is ook mogelijk dat u de eerste keer bij sluiten de volgende melding krijgt:
'Deze aangifte kan nog niet worden afgeboekt. De gebruikte begindatum sluit niet aan op de afsluitdatum voor BTW.'
Dit betekent dat de huidige afsluitdatum voor de BTW (zie stamgegevens->administratie->'BTW afgesloten tot en met:') nog niet aansluit op de periode waarover u wilt aangeven.
U dient in dat geval eenmalig een keer als afsluitdatum voor de BTW (stamgegevens->administratie) de dag voorafgaand aan de aan te geven periode in te vullen. In het voorbeeld van plaatje 1 dus 31-12-2009.
Hierna zal deze datum vanzelf worden opgehoogd. Let op dat u over de voorgaande periode geen BTW meer te verrekenen hebt !
Plaatje 3
Kiest u
voor afsluiten dan komt u in het volgende scherm terecht. In feite is dit niets
anders dan een gewone memoriaalboeking. De bedragen om de BTW-rekeningen af te boeken
voor de bewuste periode zijn reeds voor u ingevuld. U hoeft alleen nog een
grootboekrekening te kiezen waarop de afgeboekte BTW moet worden bijgeboekt. In
de meeste gevallen zult u hiervoor een ‘kruisposten’-rekening kiezen. Bij
verrekenen van de BTW via een bankafschrift kunt u deze tussenrekening weer op
nul afboeken.
In
onderstaand voorbeeld wordt echter het totaalbedrag naar een omzetrekening
geboekt! Dit omdat in het voorbeeld het BTW-bedrag zo laag is dat het (voor dit
bedrijf) onder de kleineondernemersregeling valt. In dit geval hoeft er dus
geen BTW te worden afgedragen en moet het bedrag bij de omzet worden
bijgeboekt.
Wanneer u
de gegevens heeft ingevuld klikt u op ‘Invoeren’. De afsluitdatum voor de BTW
wordt daarna automatisch opgehoogd.
Plaatje 4
Let op! U
moet hierna natuurlijk nog wel het aangifteformulier van de belastingdienst
invullen aan de hand van de gegevens in het BTW-verslag! Zie hieronder.
Gegevens overnemen in het internet formulier
voor omzetbelasting van de belastingdienst (www.belastingdienst.nl)
Voor dit
gedeelte van de aangifte is bewust niet gekozen voor de variant waarbij de
gegevens geautomatiseerd worden aangeleverd aan de belastingdienst (dit in
tegenstelling tot de ICP aangifte, zie hieronder). U boekt met elektronische
aangifte niet veel tijdwinst en het gebruik wordt er niet eenvoudiger op.
U moet de
gegevens uit plaatje 2 dus via internet invullen in het BTW-formulier van de
belasting. Deze flexibele opbouw heeft ook als voordeel dat u hiermee bijvoorbeeld
net zo gemakkelijk de Belgische aangifte
kunt doen! In het volgende gaan we echter uit van het Nederlandse
BTW-formulier.
De gegevens
in plaatje 2 zijn uitgesplitst naar de
verschillende BTW-tarieven die in Pap bestaan. Hier kunnen ook rubrieken
tussen staan die niet direct in uw
omzetbelastingformulier voorkomen: Mogelijk omdat u extra rubrieken
aangemaakt heeft voor uw eigen doeleinden.
In die
gevallen zult u zelf weten waarvoor u de rubrieken gebruikt en kunt u door de
totalen bij elkaar te nemen de juiste bedragen vinden.
Bv: inkoop
intracommunautair hoog en –laag. Deze bedragen moeten bij elkaar worden
opgeteld en ingevuld bij rubriek 4b als omzet. U moet daarnaast echter ook een
BTW-bedrag invullen voor de intracommunautaire inkoop (Pap rekent hiervoor
altijd 0% omdat er in feite geen BTW geboekt wordt). Het BTW- bedrag kunt u
uitrekenen door 6% van het lage- plus 19% van het hoge totaal te nemen.
Let op dat u dit
BTW-bedrag bij rubriek 5b ook weer aftrekt zodat het totaal van de aangifte
gelijk blijft aan het totaal in plaatje 2 ! Bij BTW die naar u verlegd is geldt
ook iets dergelijks.
Voorbeeld 2: De voorbelasting
uit normale binnenlandse inkoop moet ook worden geboekt in rubriek 5b, niet
uitgesplitst naar hoog en laag. In Pap zijn deze rubrieken uiteraard wel
uitgesplitst naar hoog en laag. U telt hiervoor dus de bedragen ‘Voorbelasting
hoog tarief’ en ‘Voorbelasting laag tarief’ (plaatje 2) bij elkaar op en vult
het in bij 5b.
Dus: De BTW-bedragen voor ‘inkoop
naar u verlegd’ en ‘inkoop intracommunautair’ moet u dus zelf berekenen uit de
omzet in plaatje 2 en invullen op het aangifteformulier. Let op dat u dezelfde
bedragen bij 5b weer moet aftrekken zodat het totaal hetzelfde blijft als bij ‘TOTAAL
BTW’!
‘Voorbelasting hoog’ en ‘Voorbelasting
laag’ moeten ook bij elkaar geteld worden en opgeteld bij rubriek 5b.
Aangifte intracommunautaire prestaties
In het bovenstaande hebt u kunnen zien hoe de ‘normale’ BTW
aangifte vanuit Pap niet automatisch/elektronisch naar de belastingdienst
verstuurd wordt. Er is hiervoor gekozen omdat het overnemen van de gegevens uit
plaatje 2 in het belastingformulier een kleine moeite is. Door e.e.a. zelf in
te vullen bent u flexibeler in het corrigeren van eventuele foutjes in de
invoer. Bovendien bespaart u zich zo de administratieve perikelen van het
aanvragen van een procesid etc.
Bij de aangifte van intracommunautaire prestaties ligt het
echter anders: Hier bent u verplicht om elektronisch aan te geven. In Pap gaat
de aangifte ICP als volgt:
Klik op knop 2 in plaatje 1. U komt dan bij plaatje 5, de
onderste 2 regels hebben betrekking op intracommunautaire levering zoals u
ziet.
Om het .xml bestand aan te maken dat nodig is voor de elektronische aangifte klikt u op knop 1, u komt bij plaatje 6.
Plaatje 5
Omdat in
Pap niet structureel rekening wordt gehouden met het bestaan van BTW-rubrieken
voor intracommunautaire levering en –diensten moet u bij plaatje 6 zelf
aangeven welke BTW-rubrieken u gebruikt voor de intracommunautaire prestaties
(dit ondanks het feit dat u dit in bovenstaand geval natuurlijk duidelijk uit
de omschrijving kunt opmaken!). Bij 1 geeft u de bestandslocatie aan van het te
maken .xml bestand.
Als alles
is ingevuld klikt u op knop 2 en komt u bij plaatje 7.
Plaatje 6
Nu vult u
eventueel ontbrekende gegevens in (BTW-nummers etc. voor zover ze nog niet in
de bedrijfsgegevens waren ingevuld).
Klik op
‘Invoeren’ en het .xml bestand wordt aangemaakt.
Plaatje 7
Hier ziet u
een stukje van het .xml bestand voor de ICP aangifte.
Plaatje 8
Laatste
stap is het elektronisch indienen van de aangifte bij de belastingdienst.
1) U hebt op ftp://www.papsoftware.nl het bestand
Aangifte_Intracommunautaire_Prestaties.zip gedownload, uitgepakt en
geinstalleerd.
2) Van de belastingdienst hebt u een
ProcesID, PINcode, e-mailadres en wachtwoord ontvangen
Nu kunt u
via Start->Programma’s->Aangifte ICP Pap het aangifteprogramma opstarten
(zie hieronder). Vul uw gegevens in en klik op ‘Versturen’. Het programma
vraagt u vervolgens om de locatie van het hierboven aangemaakte .xml bestand.
Hierna
wordt de aangifte verstuurd. Via de knop ‘Ontvangen’ haalt u de gereedmelding
of foutmeldingen van de belastingdienst op.
Plaatje 9