(Hoofdmenu)->Ga naar
boekhouding->Boekhouding->(Boekhouding)->Projecten->Projecten OHW
afboeken |
Projecten, onderhanden werk afboeken naar de
winst/verliesrekening
Wanneer een
project definitief is afgesloten (zie projecten,
plaatje 2 knop 3) moeten alle boekingsregels voor omzet en kosten van dat
project die tot op dat moment naar de rekening ‘Onderhanden werk’ waren geboekt
worden afgeboekt van ‘Onderhanden werk’ en bijgeboekt op rekeningen voor winst
en verlies. Na definitief afsluiten verschijnt het project daartoe in het
overzicht van niet geboekte projecten (plaatje 1).
Om de
verschillende verkoop- en inkoopfacturen door te kunnen boeken klikken we eerst
op de knop naast het project (knop 1 plaatje 1). Hiermee komen we bij plaatje
2.
Plaatje 1: Niet doorgeboekte
projecten
In plaatje
2 zien we de facturen voor dit project op een rij. Aan de rode kleur van de
knoppen links kunnen we zien dat nog geen van deze twee posten volledig is
ingevuld. Voordat we op ‘Invoeren’ kunnen klikken moeten eerst alle
grootboekrekeningen voor de boekingsregels van de in- en verkoopfacturen in
plaatje 2 ingevuld zijn. Wanneer dit het geval is kan het onderhanden werk voor
het hele project in één keer worden afgeboekt en bijgeboekt op de gekozen
grootboekrekeningen. Let ook op het veld bij boekdatum. Hier vult u de gewenste
datum in waarop het resultaat van het project in de balans moet worden
opgenomen.
We klikken
nu op de knop bij 1 om één van de twee regels te openen en in te vullen en
komen zo bij plaatje 3.
Plaatje 2: Alle facturen van het
project
In plaatje
3 zien we dat de geopende factuur uit drie boekingsregels bestaat. We vullen op
de bovenste regel rekening 80000 (Omzet projecten) in en omdat we in dit geval
willen dat de onderste twee regels hier ook op geboekt worden dubbelklikken we
op rekening 80000 in de bovenste regel om deze rekening automatisch in de
onderste twee regels over te nemen.
Plaatje 3: Invullen verkoopfactuur
Na
afsluiten van het scherm in plaatje 3 zien we aan het blauwe knopje links dat
de factuur nu volledig is ingevuld. Om de overige fact(u)ur(en) wat sneller in
te vullen besluiten we knop 1 in plaatje 4 te gebruiken. Hiermee kunnen we alle
rekeningen die nog niet zijn ingevuld in één keer invullen. We kiezen voor alle
inkoop ‘47940 Kosten projecten’ en voor alle verkoopregels: ‘80000 Omzet
projecten’. Na op de invoerknop te klikken komen we bij plaatje 5.
Plaatje 4: Automatisch invullen
rekeningen
We klikken
nu op de invoerknop om het hele project door te boeken met een boekdatum van
10-6-2010.
Plaatje 5: Klaar om in te voeren
Na invoeren
zien we dat de lijst met niet doorgeboekte projecten (althans voor deze
administratie) leeg is.
Plaatje 6: Alle projecten zijn
doorgeboekt in deze administratie