(Hoofdmenu)->Ga naar boekhouding->Boekhouding->(Boekhouding)->Projecten->Projecten OHW afboeken

 

 

Projecten, onderhanden werk afboeken naar de winst/verliesrekening

 

Wanneer een project definitief is afgesloten (zie projecten, plaatje 2 knop 3) moeten alle boekingsregels voor omzet en kosten van dat project die tot op dat moment naar de rekening ‘Onderhanden werk’ waren geboekt worden afgeboekt van ‘Onderhanden werk’ en bijgeboekt op rekeningen voor winst en verlies. Na definitief afsluiten verschijnt het project daartoe in het overzicht van niet geboekte projecten (plaatje 1).

Om de verschillende verkoop- en inkoopfacturen door te kunnen boeken klikken we eerst op de knop naast het project (knop 1 plaatje 1). Hiermee komen we bij plaatje 2.

Plaatje 1: Niet doorgeboekte projecten

 

In plaatje 2 zien we de facturen voor dit project op een rij. Aan de rode kleur van de knoppen links kunnen we zien dat nog geen van deze twee posten volledig is ingevuld. Voordat we op ‘Invoeren’ kunnen klikken moeten eerst alle grootboekrekeningen voor de boekingsregels van de in- en verkoopfacturen in plaatje 2 ingevuld zijn. Wanneer dit het geval is kan het onderhanden werk voor het hele project in één keer worden afgeboekt en bijgeboekt op de gekozen grootboekrekeningen. Let ook op het veld bij boekdatum. Hier vult u de gewenste datum in waarop het resultaat van het project in de balans moet worden opgenomen.

We klikken nu op de knop bij 1 om één van de twee regels te openen en in te vullen en komen zo bij plaatje 3.

Plaatje 2: Alle facturen van het project

 

In plaatje 3 zien we dat de geopende factuur uit drie boekingsregels bestaat. We vullen op de bovenste regel rekening 80000 (Omzet projecten) in en omdat we in dit geval willen dat de onderste twee regels hier ook op geboekt worden dubbelklikken we op rekening 80000 in de bovenste regel om deze rekening automatisch in de onderste twee regels over te nemen. 

Plaatje 3: Invullen verkoopfactuur

 

Na afsluiten van het scherm in plaatje 3 zien we aan het blauwe knopje links dat de factuur nu volledig is ingevuld. Om de overige fact(u)ur(en) wat sneller in te vullen besluiten we knop 1 in plaatje 4 te gebruiken. Hiermee kunnen we alle rekeningen die nog niet zijn ingevuld in één keer invullen. We kiezen voor alle inkoop ‘47940 Kosten projecten’ en voor alle verkoopregels: ‘80000 Omzet projecten’. Na op de invoerknop te klikken komen we bij plaatje 5.

Plaatje 4: Automatisch invullen rekeningen

 

 

We klikken nu op de invoerknop om het hele project door te boeken met een boekdatum van 10-6-2010.

Plaatje 5: Klaar om in te voeren

 

Na invoeren zien we dat de lijst met niet doorgeboekte projecten (althans voor deze administratie) leeg is.

Plaatje 6: Alle projecten zijn doorgeboekt in deze administratie